Felmeddelanden
Här finner du information om felmeddelanden med instruktioner om hur du avhjälper felet. Se innehållsförteckningen till höger på sidan om du kan få hjälp med ditt felmeddelande.
License Error Exopen Web Reports is not licensed correctly
Du behöver regististrera, eller registrera om, din Exopen Web Report licens. Läs mer om det här.
Connection not found! Error in function
En databasanslutning i rapporten du använder finns inte, eller kan inte hittas.
- Kontrollera att du är inloggad, och använder rätt systemdatabas om du har flera
- Om det fortfarande inte fungerar, eller om du använder Exopen utan inloggning och systemdatabas, måste systemkopplingen läggas till. Läs mer om det här.
Ett exempel på felmeddelande när anslutningen med namn Test inte kan användas av funktionen ExoListLoad i cell D4
Connection is not working! Error in function
En databasanslutning i rapporten du använder fungerar inte längre.
Om du jobbar från en annan plats än ditt kontor, t.ex. hemma, kontrollera din VPN-anslutning eller nätverksåtkomst.
Anslutningen består normalt av fyra parametrar: server, databas, konto och lösenord. Den vanligaste orsaken är att lösenordet har ändrats. Kontrollera med din IT-avdelning för att se om lösenordet, eller andra parametrar, har ändrats.
Ett exempel på felmeddelande när anslutningen med namn Test inte kan användas av funktionen ExoListLoad i cell D4
Register failed Error in code and/or password
Vanligen orsakat av någon av följande anledningar:
- Du har fyllt i en felaktig kod eller lösenord
- Koden och lösenordet är korrekta, men stämmer inte överens med licenstypen. Du använder t.ex. en kod för User att registrera en Developer licens.
The List Separator Sheet is wrong, please change it under settings.
Listsepareraren är symbolen som delar upp argumenten i en Excel-funktion.
Standardinställningen följer din regionala inställning från windows. T.ex. för Svenska är listsepareraren ett semikolon (;) och för Amerikanska ett komma (,).
Om inställningen mellan din rapport och din listseparerare skiljer sig åt kommer du få följande felmeddelande:
För att lösa detta gör du enligt följande:
-
Se till att du är utloggad
-
Gå till Admin -> Settings
-
Ändra på inställningarna för "List Separator" och "List Separator Sheet" till antingen , eller ; och prova rapporten igen. Fungerar det inte testa en annan kombination.
You have to add an ExoSystem connection before you can log in.
En ExoSystem-anslutning är en koppling till din Exopen Report Systemdatabas. Det är i denna databas all information sparas, t.ex. för användare, behörigheter och rapporter.
Om du klickar på inloggningsknappen utan att ha en anslutning konfigurerad kommer du få följande felmeddelande:
För att lösa felet, konfigurera en anslutning till en systemdatabas. Klicka här för instruktioner.
You can't update without Security functions!
Detta är ett fel du får när du får när dina rapporter inte är skyddade av funktionen ExoProtect:
Det finns två möjliga lösningar, beroende på om du anväder Exopen Report med eller utan systemdatabas. Det vanligaste är att använda systemet med systemdatabas
Säkerhetsfunktionen ska slås av med försikthet då den finns där för att förhindra att opublicerade frågor mot databasen ska kunna ställas.
Lösning med systemdatabas
När systemdatabas används ställer man in på användarnivå vilka användare som har tillåtelse att ignorera säkerhetsfunktionerna.
-
Logga in med ett konto som har rollen Admin
-
Gå in i användarinställningar
-
Redigera önskad användare och kryssa i valet för "Ignore Exoprotect"
Lösning utan systemdatabas
-
Gå in i lokalt adminläge
-
Gå till inställningar och kryssa i valet för "Ignore ExoProtect"